Prolog k výročí (první vlakové pošty na našem území)
Za několik dní si připomeneme jedno ze zajímavých výročí české poštovní historie.
Již jsme se o něm zmiňovali – 1.8.1850 zahájily svou činnost na našem území první vlakové pošty na trase Vídeň – Bohumín (ambulantní pošty 1 a 2). K tomuto významnému výročí se jistě vysloví Petr Študent z Muzea vlakové pošty, kterého jsme požádali o článek. Zároveň zahájí svou přednáškou dne 3.9.2015 již 36. přednáškový cyklus 2015/2016. Tato problematika si zasluhuje úvodu a to zastavením nad historií železnice, jejíž se vlakové pošty staly součástí.
Vlaková pošta byla zřízena na železnici, kterou postavila společnost pod názvem C.k. privilegovaná Severní dráha císaře Ferdinanda (německy: K.K. privilegierte Kaiser Ferdinands-Nordbahn, známá též pod zkratkou KFNB). Tato společnost byla rakouská těžební a železniční společnost založená v roce 1836.
První a hlavní tratí vybudovanou a provozovanou touto společností byla „železnice mezi Vídní a Bochní s vedlejšími drahami do Brna, Olomouce, Opavy, Bilská a Bělé, pak ke skladům soli ve Dworech, Wieliczce a u Bochni“. Měla označení „severní dráha“. Dodnes ji železničáři přezdívají „Ferdinandka“. Tato železnice propojila Dolní Rakousy přes Moravu a Rakouské Slezsko se Západní Haličí (Malopolskem).
V roce 1839 to byla první parostrojní železnice v českých zemích (dodnes tzv. druhý železniční koridor). Byl využit příznivý terén Moravy (nížiny).
Stručná kronika „Ferdinandky“ 1829 – 1856
1829 |
Franz Xaver Riepl vypracoval projekt železnice Vídeň – Halič. Hlavním důvodem byla přeprava krmných volů a soli (s uhlím se nepočítalo). |
1.3.1836 |
vznikla firma, začal úpis akcií. |
4.3.1836 |
Císař Ferdinand I. podepsal privilegium na výstavbu železnice. |
25.4.1836 |
konala se první Valná hromada akcionářů, hlavním mecenášem firmy byl bankovní dům Salomona Mayera Rotschilda, rozhodnuto o jménu firmy a železnice. |
1837 |
zahájena výstavba trati. |
11/1837 |
zprovozněn Floridsdorf – Deutsch-Wagram. |
5.6.1839 |
první vlaky přijely z Vídně do Břeclavi. |
7.7.1839 |
první vlak přijel do Brna. |
1.9.1841 |
vlak přijel do Přerova. |
17.9.1841 |
vlak přijel do Olomouce. |
15.8.1842 |
vlak přijel do Lipníka nad Bečvou. |
1844 |
po krátkém zastavení prací (nedostatek financí) se začala rozšiřovat trať za Lipník nad Bečvou. |
1847 |
dokončen úsek z Lipníka nad Bečvou do Bohumína. |
1.5.1847 |
první vlak přijel do Bohumína. |
1.9.1848 |
zprovozněna spojovací trať Bohumín – Annaberg (vznik prvního spojení Vídeň – Berlín). |
1.3.1856 |
zahájen provoz na celé hlavní trati KFNB z Vídně do Krakova. |
Napsat komentář