Když jsem před několika lety byl zvolen předsedou našeho klubu sběratelů specializovaných oborů, rozhodl jsem se k několika věcem, které by byly ku prospěchu našim členům a přátelům klubu. Jedním z mých záměrů bylo přiblížit místa, kde se členové scházejí ke své zálibě a kde mohou najít studnici vědomostí o oborech, které sbírají. Několik příspěvků shromažďujících údaje a zajímavostí o těchto místech jsem již na naše stránky zavěsil doplnil je fotografiemi. Nechybějí ani údaje o historii objektů.
Byly to články o Domu Portus v Praze na Starém Městě, o Hlavní poště v Jindřišské ulici v Praze a o Vávrově domě, kde je sídlo Poštovního muzea. Dnešním příspěvkem chci přiblížit čtenářům pobočku Poštovního muzeu ve Vyšším Brodě na jihu Čech, které má úžasné místo v objektu Vyšebrodského cisterciáckého kláštera, kde je na základě dohody s tímto řádem hostem. Významná instituce na významném místě. Svůj k svému. Úžasná symbióza. Dvěma prologovými příspěvky o mechanizačních prostředcích v Poštovním muzeu jsem toto místo poučení pro specializovaného sběratele a vyznavače sběratelství poštovně historických artefaktů začal zájemcům přibližovat a soustřeďovat faktologické údaje o tomto místě. Místo, které poskytuje sběratelské veřejnosti a badatelům, ale též i široké laické veřejnosti bez ohledu na věk úžasné poučení z historie poštovnictví na území našeho státu. I když je pobočka Poštovního muzea z ruky, přesto se vyplatí Vyšší Brod navštívit a nechat se pohltit historií poštovnictví. Prohlídka expozic a exponátů je velkým zdrojem poučení.
POBOČKA OTEVŘENA – 2.7.1976
Je až neuvěřitelné, že pobočka slouží veřejnosti 40 let. Vernisáží se otevřela 2. července 1976. Jak se Vyšebrodské poštovní muzeum rodilo, se lze dočíst na stránkách Monografie československých a českých známek a poštovní historie, 90 let Poštovního muzea (25. díl, I. svazek – Kapitola I. Poštovní muzeum 1965-1976, str. 62-80). Tato kapitola nám detailně přiblíží všechna fakta o zrození a vytvoření pobočky. Autoři řádek připomínají toho hlavního, který celou ideu prosadil – Karel Adler, který byl jmenován ředitelem Poštovního muzea od 1.4.1965 na doporučení ředitele Poštovní novinové služby Viktora Lederera. Jak se dočítáme v Monografii „….ukázalo se, že pro existenci muzea jeho další směřování to byl klíčový okamžik“. A nejen pro zřízení pobočky ve Vyšším Brodě.
Jak došlo k tomu, že Vyšebrodský klášter začal hostit sbírky historie poštovnictví? Opět citujme Monografii: “V tamním klášteře totiž Karel Adler našel v roce 1965, během své letní dovolené, nevyužité prostory a ihned zahájil oficiální, a pravděpodobně i řadu neoficiálních jednání, aby je získal pro Poštovní muzeum“. Vše bylo obtížné, ale dobrý úmysl vyšel a věc se podařila. Monografie přibližuje čtenáři, jak se vše rodilo a kdo se o pobočku zasloužil. Než se dostaneme ke sbírkám a exponátům Poštovního muzea ve Vyšším Brodě, zastavme se u historie Vyšebrodského kláštera.
CISTERIÁCKÝ KLÁŠTER VYŠŠSÍ BROD A JEHO HISTORIE
Západní civilizace se pozvolna nepozorovaně rodila v románských klášterech ranného středověku, jejichž kulturní úspěchy jsou nemyslitelné bez hmotného zázemí a vzdělaného osazenstva. ….Nemalou měrou k tomu přispěl i cisterciácký řád.
Úvod brožury “Cisterciácký klášter Vyšší Brod“
(Cisterciácké opatství, Gloriet s.r.o. 2015)
Klášter Vyšší Brod: sídlo cisterciáckého opatství Naší Paní ve Vyšším Brodě.
-
1098 první klášter Cistercium (francouzsky Citeaux v Burgundsku)
-
1119 právní vznik Cisterciáckého řádu (sdružení klášterů)
-
1259 založení kláštera ve Vyšším Brodě Vokem I. z Rožmberka (povolal mnichy z rakouského Wilheringu)
-
1259 (1.6.) vysvěcen klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie (datum založení kláštera)
-
1262 Vok I. z Rožmberka pohřben v klášteře (klášter je rodovou nekropolí – počala řada deseti generací pohřbů)
-
konec 13. století uchováván dvouramenný Závišův kříž (dar Záviše z Falkenštejna)
-
1394 poprvé zmínka o Vyšším Brodě
-
1420-30 husitské války, klášter díky Rožmberkům uchráněn
-
1528 osídlení u kláštera povýšeno na městečko Vyšší Brod
-
1611 vymírá rod Rožmberků
-
1668 klášter zařazen do cisterciáckého vikariátu Čech, Moravy a Lužice
-
1757 vznikl knihovní sál (knihovna obsahuje více jak 70000 svazků/1800 rukopisů/400 prvotisků z období od 16. do 20. století)
-
1780-90 vláda císaře Josefa II. – klášter uniká zrušení
-
1859 obnova řeholního ducha v klášterech na našem území
-
1938-41 násilné zrušení kláštera nacistickým režimem
-
1945-50 úsilí o obnovu klášterního života
-
1950 násilné zrušení kláštera komunistickým režimem v rámci akce K, klášter zabrán komunisty, mniši odvezeni do internačních táborů
-
1990 postupná obnova klášterního života, mniši se vracejí do kláštera, postupné rekonstrukce
-
2011 komunita mnichů se rozhodla k tradiční liturgii
-
2012 (15.12.) znovu otevřen kostel, dokončena rekonstrukce kaple sv. Anny
|
|
Zdroje informací/ilustrací:
-
-
Brožůra Cisterciácký klášter Vyšší Brod, 2015, str. 24 (Chronologie)
-
-
POBOČKA POŠTOVNÍHO MUZEA
Dne 1.10.1991 byla po předchozích jednáních uzavřena s cisterciáckým řádem uzavřena dohoda o dlouhodobém pronájmu opatství Správě pošt a telekomunikací s.p. Praha pro potřeby Poštovního muzea. V budově opatství je otevřena stálá výstava o proměnách pošty na českém území od jejího vzniku v roce 1526 do současnosti. Historie českého poštovnictví má vysoce důstojný stánek.
Expozice se nachází v šestnácti sálech na čtyřech podlažích a je průběžně doplňována. Obsahuje trojrozměrné exponáty doplněné listinnými materiály. Přibližuje poštu v chodu dějin a ve své různorodosti a mnohotvárnosti. Sály jsou věnovány chronologicky tématickým celkům. V bývalé opatské kapli je představen interiér pošty 18. století. Expozice je doplněna obrazy a plastikami. Kočárovna v přízemí obsahuje část sbírky kočárů a saní, jakož i dostavníků a postrojů. I objekt stojí za prohlídku – pyšní se gotickými prvky později změněnými do barokní podoby. I renesance zanechala své stopy – fragmenty figurálních fresek a další zajímavosti.
Přízemí: Vozy a kočáry, Počátky pošty u nás (1526 – 1800)
1. patro: Pošta na prahu velkých reforem(1800 – 1900), Telefon a telegraf, Československá pošta (1918 – 1938)
2. patro: Pošta v letech 2. světové války (1939 – 1943), Spoje (1948 – 1992), Poštovní úřad v roce 1960, Poštovní známky
3. patro: Krátkodobá výstava (i v dalších volných prostorách a na schodišti se konají příležitostné výstavy.)
V létě 2016 to byly:
-
Vítězové a poražení (nevydané známky a neuskutečněné olympiády),
-
Auta a autíčka (kresby a modely automobilových veteránů).
Na schodišti muzea lze spatřit i dobové fotografie ze života pošty a fotografie zaměstnanců pošty, v přízemí je poskytnut prostor i pro tvorbu žáků odborné střední školy. Poblíž Poštovního muzea v samostatném sále se v létě 2016 konala zajímavá výstava devíti fotografů Šumavy včetně Josefa Wolffa, Josefa Seidela, Franze Seidela a dalších.
Jaká je odborná struktura expozice Poštovního muzea?
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY
- Exponáty provenience z Čech-Moravy-Slezska-Rakouska-Anglie-Itálie-Německa
- Vozy, kočáry, saně od 18. století do první poloviny 20. století
- 26 kusů hipomobilních prostředků včetně žambereckého dostavníku
- Landauer z majetku Schwarzenberků – a později Valdštejnů
- Kupé-Berlingot císaře Ferdinanda I.
- Dostavník smíšené pošty ze Žamberka (1860)
- Balíkové vozy
- Saně s korbou pro přepravu zásilek z Bakova nad Jizerou
- Kratochvílné saně
- Koňské postroje
- Kočárové lampy
- Cestovní zavazadla
- Modely koněspřežných vozů a poštovních autobusů
- Výletní kočár typu Victoria
- Balíkový doručovací vůz Československé pošty
- Ruční poštovní sáně Československé pošty
POŠTOVNÍ ŠTÍTY
- Štíty z poštovních stanic, listovních sběren,poštovních úřadů a poštoven z druhé poloviny 19.století (dřevěné či plechové ve tvaru státního znaku od konce 19.století v unifikovaném tvaru, též plechové smalotované oválného tvaru)
- Štíty německé, posléze dvojjazyčné, později s doplňkem jejich povahy
- telefonní hovorna, sběrna poštovního úřadu spořitelního
- Poštovní štíty z doby vyhlášení samostatného československého státu
- Dřevěná cedule poštovní autobusové dopravy, plechová označení
- Zamalované štíty či s odstraněnými českými názvy pomnichovské dohodě
- Poštovní štíty ze socialistické doby a současné exempláře
POŠTOVNÍ VÝSTROJ
- Předměty využívané poštovními úředníky, správci, postilióny, posly při výkonu denní služby
- Znaky hodnostního a profesního zařazení
- Poštovní trubky
- Dřevěná zvuková zařízení (klapačky – v muzeu replika malé pošty pražské!)
- Chladné a palné zbraně
- Kordy a šavle
- Poštovní brašny a vaky
POŠTOVNÍ SCHRÁNKY
- Od 1.6.1817 používány v monarchii u každého poštovního úřadu
- Dřevěné bedničky na vhazování dopisů
- Nejstarší schránka z 20. let 19. století (upravená dřevěná truhla)
- Dřevěné či plechové schránky různých tvarů a velikostí
- Schránky s automatickým výběrem pomocí brašny s rámem
- Schránky ČSR (modré s bílou a červenou linkou a doplněné státním znakem)
- Novější schránky oranžové (1963)
- Laminátové schránky
- Brašny na vybírání dopisů
PROVOZNÍ POMŮCKY
- Předměty z vybavení kanceláří a úřadoven pošt
- Dobové předměty – kalamáře, pera, posýpátka, pouzdra na motouz , svícny, krucifixy, kratinoty, lampy, nástěnné hodiny
- Proutěné koše na písek
- Přenosné lampičky z vlakových pošt
- Kontrolní hodiny hlídačů
- Pastičky na myši
- kancelářské potřeby
- Poštovní pytle
- Manžetové nebo kovové závěrky
POKLADNY
- Různé druhy pokladen
- Trezory
- Příruční pokladny
- Masivní železná pokladna
- Malovaná pokladna
- Pokladna s falešným zámkem
- Pokladna s poplašným mechanismem
OBRAZY A PLASTIKY – UMĚLECKÁ DíLA SE VZTAHEM K POŠTOVNICTVÍ
- Sedmnáct olejomaleb s motivy poštovní přepravy zhotovených na objednávku žambereckého poštmistra Kamila Schopfa (dle barvotiskových pohlednic)
- Portrét napolenského jezdce (Georg Ridel, 1818)
- Portréty dědičných poštovních správců, poštmistrů a poštovních ředitelů z 18. a 19. století
- Oficiální portréty panovníků
- Soubor obrazů zátiší a krajin – Akvarel s vedutou od Cyrila Boudy
- Plastika TGM a Maxmiliána Fatky (sochař Čeněk Vosmík)
- Plastika Génius poštovnictví
- Návrhy na plastiky Ladislava Kofránka
- Pískovcová plastika Poštovní známka (Ivan Jilemnický, 1976)
MECHANIZAČNÍ PROSTŘEDKY
- Váhy a závaží
- Psací stroje
- razicí a orážecí stroje
- adresovací stroje
- výplatní stroje
- automaty na prodej telegrafních blanketů, poštovních známek a dopisnic
- Ukázky výpočetní techniky
TELEKOMUNIKACE
- Předměty vyrobené v Československu, Rakousku, Německu, Velké Británii, Polsku, SSSR
- Telegrafy, telefon – Sbírka telefonie, telegrafie, radiokomunikace
- Morseovy přístroje
- Replika zvonkového telegrafu
- Telefony (Telegrafia, Microfona, Prchal-Ericsson, Tesla)
- Manuální přepojovače a stojany – Radiokomunikační technika
- Vysílač Tesla KRV 1 sloužící jako rušička ve středisku Zbraslav-Baně
- Fototelegrafy – dálnopis
POŠTOVNÍ STEJNOKROJE
- Originály a kopie uniforem
- Poštmistrovské uniformy
- Postiliónské stejnokroje
- Kolekce stejnokrojů poštovních úředníků
- Odznaky, štítky, náramenní pásky, knoflíky k uniformám
- Čepice vrátného, Frakový kabátec vrátného
- Čepice pro poštovní zřízence
- Slavnostní kabátec poštmistra
- Kabátec rakouského poštmistra
- Jezdecké boty
- Všední kabátec postilióna
- Postiliónská čepice
- Postiliónský klobouk
- Zřízenecká čepice.
Poznámka: Přehledy obsahují jednak skupiny exponátů v podsbírkách, jednak některé odkazy na vystavené exponáty (část obecná, část konkrétní s detaily). Zdaleka není uvedeno vše. Fotografická část též obsahuje jen namátkový pohled.
Komu patří naše díky za expozici v podobě z června 2006?
-
Mgr. Patricii Tošnerové (námět a scénář)
-
ak. arch. Václavu Lukasovi (výtvarné řešení)
-
Karlu Dvořákovi (grafické řešení)
-
Mgr. Kláře Kašové (překlad textů)
-
Cisterciáckému opatství, Ladislavu Jandovi, Atlasu rekl. technika (dodavatelé)
-
PhDr. Janu Galuškovi, PhDr. Janu Kramářovi, Luboši Kocmanovi, Josefu Bejdákovi, Lukáši Krutskému (spolupráce)
Dík patří i těm, kteří expozici ve Vyšším Brodě iniciovali, navrhli, prosazovali a vybojovali ji.
Autor textu a fotografií: Ivan Leiš
Napsat komentář