95 let od zahájení letecké poštovní dopravy v Československu (2015)


Definice:

Letecká pošta je přepravou poštovních zásilek vzduchem a zahrnuje dopravu letadly, vrtulníky, větroni, balony, vzducholoděmi, holuby.


Kronika historie letecké poštovní dopravy v Československu:


1920

ČSR uzavřela s Francouzsko-rumunskou vzduchoplaveckou společností CFRNA (La Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aerienne) smlouvu provoz pravidelné linky Praha – Štrasburg – Paříž

9.10.1920

uskutečnil se první let (bez přepravované pošty), původně se měl první let realizovat již 5.10.1920, ale byl pro špatné počasí zrušen

14.10.1920

zahájena pravidelná letecká přeprava pošty. Následovaly další linky Praha – Varšava a Praha – Londýn

1920

Československá pošta vydala I. emisi leteckých známek

29.10.1923

první let ČSA, první letecká přeprava zásilek československým letadlem(zahajovací let 28.10. byl pro mlhu odložen na následující den). Letadlo Aero A-14 (L-BARC) pilotované Karlem Brabencem na lince Praha – Bratislava dopravilo 790 g pošty a jednoho cestujícího. V protisměru letadlo označené L-BARC.

1923

ČSA dopravily v prvním roce 29 cestujících, 110 kg zboží a 10 kg pošty.

1920-1939

zprvu nebyla tato přeprava pro vysoké sazby využívána, postupně se rozšířila a stala se standardním prostředkem přepravy zásilek. Vnitrostátní přepravu zajišťovala ČSA – Československé státní aerolinie) – (později i mezinárodní) – mezinárodní ČLS (Československá letecká společnost), ta od roku 1927. Poštu dopravovali i zahraniční letečtí dopravci.

1932

Československo se stalo smluvním partnerem vzducholodní pošty do Severní a Jižní Ameriky (hybridní pošta spojená s leteckou dopravou do/z Německa, poté vzducholoďmi)

16.4.1939

vyhlášen zákaz létání na území Protektorátu Čech a Moravy, ČLS zajišťoval jen dvě+ linky (provoz zajistila DLH a KLM). Protektorátní poštu dopravovaly německé stroje a to tranzitem přes Vídeň.

XI/1945

zrušeny letecké příplatky pro vnitrostátní listovní zásilky

14.4.1945

zřízena první vojenská kurýrní linka Košice – Spišská Nová Ves – Poprad – velitelství 1. čs. armádního sboru

9.5.1945

vnitrostátní a zahraniční zásilky dopravovány vojenskými letadly, zřízeny armádní kurýrní lety

1.9.1945

začala se přepravovat pošta na lince Praha –Bratislava – Banská Bystrica – Sliač – Košice

1.3.1946

obnovena činnost ČSA – ČSA se staly monopolním dopravcem vnitrostátní pošty v Československu. První let 1.3. na trase Praha – Curich. Zřízena linka Praha – Bratislava – Banská Bystrica – Košice

7.10.1946

zřízeny další linky po Československu (celkem 5)

15.5.1947

přibyly další linky (3), došlo ke slučování linek

10.6.1947

zřízena další linka v rámci Československa

VII/1948

letecká doprava reorganizována, letecké zásilky byly přepravovány dvanácti páteřními linkami

1950

zřízena ambulantní letecká pošta (zvláštní poštovní lety bez přepravy cestujících), na palubě letadel se zásilky i částečně třídily. Kurzy měly svá razítka, na zásilkách se objevují velmi zřídka.

1951

letecké oddělení fy. Baťa a.s. Zlín (oddělení Svitlet) převzaly ČSA

1953

zrušeny letecké příplatky na leteckou poštu do Evropy

Postupně byla letecká přeprava zásilek omezována a zrušena. Došlo i ke zrušení letecké poštovní přepravy u nás. Způsoby dopravy leteckých zásilek se v průběhu let měnily úzce s rozvojem letecké dopravy a se změnami společenského zřízení (zejména po roce 1989). Přepravu letecké pošty zajišťují desítky leteckých společností, mezi nimiž jsou i specializované společnosti (např. DHL).

Zdroje:

P. Horka, Čs. letecká pošta 1918, Trojan, 1997

Autor: Ivan Leiš


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Otevření nového FILAPOINTu na poště Liberec 1 - 27.11.2024
This is default text for notification bar