Prázdninové vzpomínky z cest za poštovní historií (3)
V září minulého roku jsem se na našich stránkách začal dělit s našimi čtenáři o dojmy z cest do ciziny hlavně a výlučně za poštovní historií. Ve dvou příspěvcích doplněných bohatým fotografickým materiálem jsem přiblížil zájemcům blízké Rakousko (oblast Wachau). Rok se překulil a stojíme před krásným obdobím velkých prázdnin a časem letních dovolených. Proč si nepřipomenout hezká místa a zastavit se v čase, který tak věrně a zajímavě přibližuje poštovní historie někdy i svou přítomností. Prázdninový čas vysloveně k podobným zastavením vybízí … Navíc se odpoutáme od zásobníků, lup a pinzet, odborné literatury, abychom se k nim zase po několika týdnech vrátili.
V dnešním zastavení se podívám do místa vzdálenějšího – Edinburghu, hlavního města Skotska a dotknu se několika zajímavostí, které by naší pozornosti neměly uniknout.
Edinburgh – hrdé hlavní město Skotska díky své historii, eleganci a kultuře návštěvníkům nabízí hodně. Nejen, jak popisuje Berlitzův průvodce, jako hlavní město “země s hlubokými zelenými údolími vklíněných do majestátních hor, zrcadlící se v temných rašelinou zabarvených horských jezerech, mokřinách porostlých purpurovým vřesem nebo žlutým jalovcem a kručinkou, krajinou posetou ovcemi.“ V poslední době se zapisuje politickými rozhodnutími i do historie Velké Británie, ale i Evropy. Zastavení na několika místech města obklopeného sedmi kopci na severu shlížejícího na záliv Firth of Fourth a na jihu dominující zelené krajině a hlavně překvapujícího majestátními budovami a Starým a Novým městem, kudy šla po staletí historie.
Dotknu se jen několika zajímavostí, které by mohly upoutat poštovního historika neopomíjejícího i poštovní současnost.
Zastavení první – budova Hlavní pošty v Edinburghu (GPO – General Post Office)
Budova Hlavní pošty se nachází na Novém Městě na konci Severního mostu (North Bridge), na rohu tohoto mostu a Waterloo Place, na východním konci Princes Street. Kdysi majestátní symbol Britské říše – vždyť základní kámen položil Princ-Choť Albert, princ Sasko-koburský a gothský, jinak manžel významné britské královny Viktorie. Impresivní budově v cestě nestálo v tu dobu nic. Dnes komerční budova s původními obvodovými zdmi (v originále nazývanými „shell“) s vybouraným vnitřkem. Informace uvádějí, že se z tohoto prostoru vyvezlo při rekonstrukci 30000 tun stavebních ruin. S cihlami se vyvezla i slavná historie a služby převzalo pět výsadek rozprostředných po Ediunburghu (Edinburgh City, St. Mary´s, Elm Row, Frederick Street a Forrest Road) a řada nepoštovních partnerů, jejichž hlavní činnost je jiná než přijímání listovních zásilek. Ale po pořádku, a to oblíbenou formou kroniky.
Úvodem k historii
1481-1482 |
během vlády Edwarda IV (1461-83) došlo k prvnímu organizovanému poštovnímu spojení na území pozdější Velké Británie. Zřízeno vojenské kurýrní spojení anglické armády ve Skotsku (Royal Post) – mezi Berwickem-on-Tweed a Londýnem. Bylo jmenováno deset mužů zabezpečující spojení mezi králem a jeho bratrem Vévodou z Gloucesteru – velitelem anglické armády dobývající Berwick. Hlavní poštovní cestou byla Velká severní cesta, zásilky se dopravovaly na koních. |
1603 |
došlo ke spojení korun (Union of the Crowns) na území Skotska, poštovní systém schválen skotským Parlamentem na základě Act William III c. 31 |
1616 |
prvním poštmistrem byl zvolen Sir Wiliam Seton, ve funkci byl do roku 1633 (některé zdroje uvádějí až do roku 1641) |
1616 |
Hlavní poštmistr pro Skotsko se sídlem v Edinburghu byl zodpovědný za poštovní služby v Království skotském |
1707 |
na základě Act of Union Skotsko se spojilo s Anglií a vytvořily útvar nazývaný Velká Británie, o poštovní záležitosti se staral ástupce Hlavního poštmistra pro Skotsko |
1831 |
poštovní záležitosti ve Skotsku přebírá Hlavní poštmistr (Postmaster General) Velké Británie |
1858 |
Parlamentem Velké Británie přijal Zákon nové Hlavní pošty v Edinburghu (The New General Post Office in Edinburgh Act 1858) |
1861 |
Princ – Choť (Prince – Consort) Albert položil základní kámen budovy Hlavní pošty (23.10.) |
1861-66 |
na základě návrhů architektase postavila honosná budova hlavní pošty |
1866 |
budova Hlavní pošty otevřena (7.5.1866) |
1891-92 a 1907-10 |
budova rozšířená a částečně zrekonstruována na základě návrhů Oldrieva |
1995 |
budova byla poštovními službami opuštěna a začala chátrat |
2002 |
rozhodnuto o úplné rekonstrukci v hodnotě 43 miliónů liber sterlinků s tím, že externí fasáda musí být zachována, začala rekonstrukce s tím, že se přerušilo spojení s Waverley Railway Station včetně transportní cesty pro balíky z Hlavní pošty do vlakových spojení |
2005 |
projekt administrativní budovy bez návaznosti na dřívější poštovní služby „Waverley Gate“ dokončen, konečné náklady 100 miliónů liber sterlinků, novou budovu projektovali architekti Hugh Martin Partnership a postavila firma Balfour Beatty. Budova se stala největším objektem se zachovanými obvodovými fasádami v Evropě. |
Poštovní služby zabezpečuje v Edinburghu pět pošt v různých částech (Royal Mail) včetně té nedaleko bývalé hlavní pošty v objektu komerčního centra Princes Mall na Princes Street a partneři v různých částech Edinburghu. Sláva budovy pohasla, filatelisté přišli i o svou filatelistickou přepážku. Několik fotografií původní grafiky s Hlavní poštou, několik fotografií ze současnosti dokreslují kdysi velkou slávu této budovy.
Zastavení druhé – královská jachta BRITANNIA (HM Yacht Britannia)
Jachta BRITANIA kotví nově v Leithu (část Edinburghu) v Oceanu Terminalu. Zcela jistě se podivíte, co má společného královská jachta kotvící na zaslouženém odpočinku v Leithu s poštovními službami. Uvidíme, že má. Nejdříve pár slov o jachtě, opět formou stručné kroniky.
1936 |
za vlády krále Edwarda VIII rozhodnuto postavit novou královskou jachtu místo dosluhující královské jachty Victoria and Albert (III) |
1953 |
dne 16.4. královská jachta Britannia spuštěna na vodu po dokončení v loděnicích The Clydebank Shipyard firmy John Brown and Co. Jachtu pojmenovala a pokřtila královna Alžběta II. (slovo Britannia na trupu lodi nehledejte, není tam) |
1953 |
Královské apartmány na náměty královny a Prince Philipa navrhl Sir Hugh Casson. |
1953 |
v listopadu Alžběta II. a Prince Philip se nalodili na šestiměsíční cestu po zemích Commonwealthu (z Tobruku do Londýna navštívili 12 zemí) |
1955 |
uskutečnila se první plavba po Západních ostrovech |
1959 |
lodí se plavil americký prezident D. Eisenhower a ministerský předseda Kanady J. Diefenbaker |
1970 |
jachta připlula do Austrálie 29.4. s Alžbětou II. k oslavám 200. výročí připlutí kapitána Cooka |
1994 |
jachta dokončila naplutých 1.000.000 námořních mil |
1995 |
Britannia připlula do Kapského města v Jižní Africe na svou 85. a poslední státní návštěvu (18.3.) |
1997 |
poslední plavba Britannie – po skončení historického angažmá v Hongkongu a předání vlády na kolonií Čínské lidové republice se na ní vrátil guvernér britského Hongkongu Chris Patten s chotí doprovázený následníkem trůnu Charlesem do Londýna. |
1998 |
připlula do Edinburghu a po opravách v suchých docích zakotvila. Otevřena publiku 19.10. |
2013 |
Royal Mail vydala pamětní známky k 60. výročí spuštění Britannie na vodu s kupony s různými motivy ve vztahu k jachtě (viz obrázek) |
Napsat komentář