1920
|
ČSR uzavřela s Francouzsko-rumunskou vzduchoplaveckou společností CFRNA (La Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aerienne) smlouvu provoz pravidelné linky Praha – Štrasburg – Paříž
|
9.10.1920
|
uskutečnil se první let (bez přepravované pošty), původně se měl první let realizovat již 5.10.1920, ale byl pro špatné počasí zrušen
|
14.10.1920
|
zahájena pravidelná letecká přeprava pošty. Následovaly další linky Praha – Varšava a Praha – Londýn
|
1920
|
Československá pošta vydala I. emisi leteckých známek
|
29.10.1923
|
první let ČSA, první letecká přeprava zásilek československým letadlem(zahajovací let 28.10. byl pro mlhu odložen na následující den). Letadlo Aero A-14 (L-BARC) pilotované Karlem Brabencem na lince Praha – Bratislava dopravilo 790 g pošty a jednoho cestujícího. V protisměru letadlo označené L-BARC.
|
1923
|
ČSA dopravily v prvním roce 29 cestujících, 110 kg zboží a 10 kg pošty.
|
1920-1939
|
zprvu nebyla tato přeprava pro vysoké sazby využívána, postupně se rozšířila a stala se standardním prostředkem přepravy zásilek. Vnitrostátní přepravu zajišťovala ČSA – Československé státní aerolinie) – (později i mezinárodní) – mezinárodní ČLS (Československá letecká společnost), ta od roku 1927. Poštu dopravovali i zahraniční letečtí dopravci.
|
1932
|
Československo se stalo smluvním partnerem vzducholodní pošty do Severní a Jižní Ameriky (hybridní pošta spojená s leteckou dopravou do/z Německa, poté vzducholoďmi)
|
16.4.1939
|
vyhlášen zákaz létání na území Protektorátu Čech a Moravy, ČLS zajišťoval jen dvě+ linky (provoz zajistila DLH a KLM). Protektorátní poštu dopravovaly německé stroje a to tranzitem přes Vídeň.
|
XI/1945
|
zrušeny letecké příplatky pro vnitrostátní listovní zásilky
|
14.4.1945
|
zřízena první vojenská kurýrní linka Košice – Spišská Nová Ves – Poprad – velitelství 1. čs. armádního sboru
|
9.5.1945
|
vnitrostátní a zahraniční zásilky dopravovány vojenskými letadly, zřízeny armádní kurýrní lety
|
1.9.1945
|
začala se přepravovat pošta na lince Praha –Bratislava – Banská Bystrica – Sliač – Košice
|
1.3.1946
|
obnovena činnost ČSA – ČSA se staly monopolním dopravcem vnitrostátní pošty v Československu. První let 1.3. na trase Praha – Curich. Zřízena linka Praha – Bratislava – Banská Bystrica – Košice
|
7.10.1946
|
zřízeny další linky po Československu (celkem 5)
|
15.5.1947
|
přibyly další linky (3), došlo ke slučování linek
|
10.6.1947
|
zřízena další linka v rámci Československa
|
VII/1948
|
letecká doprava reorganizována, letecké zásilky byly přepravovány dvanácti páteřními linkami
|
1950
|
zřízena ambulantní letecká pošta (zvláštní poštovní lety bez přepravy cestujících), na palubě letadel se zásilky i částečně třídily. Kurzy měly svá razítka, na zásilkách se objevují velmi zřídka.
|
1951
|
letecké oddělení fy. Baťa a.s. Zlín (oddělení Svitlet) převzaly ČSA
|
1953
|
zrušeny letecké příplatky na leteckou poštu do Evropy
|
Napsat komentář