1919
|
Na území státu se uskutečňují nepravidelné lety s poštovními zásilkami.
|
13.7.1919
|
Realizován první úspěšný pokus přepravy poštovních zásilek pražskou firmou Aero na trase Praha – Chrudim a zpět (14.7.1919). Přepraveny byly balíky s novinami (tam), několik dopisů (zpět).
|
1919-1920
|
Uskutečnily se pokusy o pravidelné dodávky pošty letecky (většinou vojenské lety). Jednou z frekventovaných tratí byla Praha – Bratislava – Lučenec – Užhorod. Byl zřízen dokonce specializovaný Letecký dopravní oddíl. Jako datum zahájení se uvádí 8.10.1919. Letadla dopravovala zejména listovní služební zásilky, obyčejné i doporučené, peníze, služební balíky atd. Přeprava měla svá daná pravidla. Jedním z hlavním cílů byla tehdejší Podkarpatská Rus, součást první republiky. Byla přepravována i soukromá korespondence (nesměla být označována poznámkou „letecká pošta“).
|
X/1919
|
Československo stálo u zrodu významných dohod souvisejících s letectvím (IATA a Mezinárodní úmluva o letectví týkající se právní úpravy užívání vzdušného prostoru a provozu mezinárodní letecké přepravy). Tyto dokumenty položily základ rozvoje i československé letecké přepravy.
|
5.3.1920
|
Uskutečnil se první poštovní let na lince Praha-Bratislava-Praha, který byl v režii britské společnosti Aircraft Transport and Travel a jejích pilotů. Vše pod záštitou Ministerstva pošt a telegrafů a Ředitelství pošt. Letadlo vylétlo z letiště ve Kbelích. Jednalo se o významný zlom v historii přepravy poštovních zásilek letadly. Od tohoto data doba této dopravě víceméně začala přát po rozsáhlých diskusích o účelnosti této přepravy. Zastánci letecké přepravy zdůrazňovali: „rychlost, spolehlivost, přesnost“. I přes výhody byly i další lety nepravidelné, i když časté.
|
1920
|
Kromě vnitrostátního leteckého provozu se začaly uskutečňovat i lety mezinárodní. V říjnu 1920 poštu dopravil spoj Praha – Štrasburk – Paříž. Byl to jeden z prvních mezinárodních letů. I mezinárodní doprava měla svá striktní pravidla a vymezení druhů zásilek, které se mohly přepravovat. Zásilky musely být například zřetelně označeny označením tratě. Zásilky musely být opatřeny jménem odesilatele a jeho adresou.
|
1.4.1921
|
Byl otevřen poštovní úřad Praha – Letiště. Byl spojen s úřadem Praha 1 – listovní výpravna (zde se soustřeďovaly zásilky letecké pošty).
|
1923
|
Leteckou přepravu zajišťovaly soukromé společnosti „Ikarus“ a „Falco“
|
6.10.1923
|
Státní letecká společnost, později ČSA (Československá státní společnost) se ustavila v tento den.
|
29.10.1923
|
ČSA uskutečnila první vnitrostátní let Praha – Bratislava, letadlo Aero SA 14 (Brandenburg) zvaný „velký branďák“ postavený v továrnách AERO. Pilotoval Karel Brabenec, na palubě bylo i 760 gramů pošty. Letadlo vyletělo z letiště ve Kbelích. Ve stejnou dobu vyletěl z bratislavského letiště Vajnory i letadlo stejného typu pilotované vojenským pilotem Cinibulkem. I zde bylo 1 kg pošty. Toto letadlo přistálo ve Kbelích. Pravidelná doprava cestujících a přeprava pošty byla tímto na území našeho státu zahájena.
|
1923
|
Letadla nalétávala i evropské a mimoevropské země. Trasy byly velmi zajímavé (přes různé destinace) a byly využívány i další dopravní prostředky (vlaky, parníky atd.)
|
1924
|
Linka prodloužena do Košic.
|
1925
|
I soukromé společnosti uskutečnily své lety. Na trase Praha – Mariánské lázně to byla např. továrna na letadla AERO Praha.
|
1926
|
Linka zahrnula Brno.
|
1927
|
Zajištěno letecké spojení Československa s hlavními evropským centry (zajišťovaly též zahraniční letecké společnosti). Letecké spojení zajišťovaly i soukromé společnosti – Československá letecká společnost (ČLS), Škodovy závody atd.
|
1928/1929
|
K přepravě letadly připuštěny i balíky (omezená hmotnost).
|
1930
|
Světová poštovní úmluva dojednaná v Londýně vstupuje v platnost. Týkala se letecké přepravy listovních a balíkových zásilek.
|
1931
|
Zahájena poštovní přeprava zásilek do států Severní a Jižní Ameriky, zprvu paroloděmi, poté letecky.
|
1932
|
Zásilky začaly být dopravovány do států Asie, Dálného východu.
|
1934
|
Z Prahy bylo zajišťováno minimálně 9 pravidelných letů, další z Bratislavy a Brna.
|
1936
|
Německé vzducholodě zajišťovaly přepravu zásilek z Československa a do Československa. Proslulá byla zejména vzducholoď „Hindenburg“
|
5.4.1937
|
Otevřeno letiště v Praze – Ruzyni.
|
1938
|
Leteckou přepravu osob a pošty zajišťovaly dvě společnosti ĆSA a ČLS. Praha měla letecké spojení se stem měst.
|
III/1939
|
Přeprava poštovních zásilek z Československa přerušena.
|
1945
|
Obnovena civilní letecká doprava včetně přepravy listovních zásilek.
|
1.9.1945
|
Zahájena vnitrostátní letecká doprava na trati Praha – Bratislava – Tri Duby – Košice.
|
1950
|
Poštu přepravují jednak pravidelné linky ČSA, jednak letadlová pošta. Letadlová pošta byla zřizována od padesátých let 20. století. V říjnu 1952 pošta dopravována na lince Plzeň – Praha – Brno a zpět. Lety se uskutečňovaly v noci.
|
4.6.1956
|
Speciální letouny upravené jako mobilní pracoviště letadlové pošty začaly létat v Československu (letadlové kursy 2001 a 2002). Později přibyly i další kursy.
|
1970-2013
|
Letecká přeprava doznala velkých změn a technologických vylepšení. Svůj rozvoj zažily kromě pravidelných linek (územních dopravců) i specializované soukromé firmy. Ve velkém dopravují poštovní zásilky i velké kurýrní firmy, která provozují vlastní letadla. Sběratelům se rozšířila nabídka sběratelských dokladů a celistvostí moderní doby.
|