90 let ČSA
Letecká přeprava poštovních zásilek patří mezi velmi oblíbené specializované obory. V rámci organizované filatelie se zrodily různé entity, v jejichž rámci se setkávají sběratelé vyznávající artefakty tohoto oboru. V České republice existuje odborná Společnost aerofilatelie v rámci SČF. V rámci klubů filatelistů existovalo a existuje několik nadšenců, kteří se letecké poště a příbuzným oborům též věnují. Nejinak to bylo i v rámci našeho klubu. S leteckou přepravou úzce souvisí pochopitelně razítka několika druhů, výplatní otisky, poznámky pošty, různé nálepky, mnohdy i znaky cenzurních zásahů (zejména při válečných konfliktech). Smutná stránka, na které se toto sběratelství soustřeďuje, jsou celistvosti vzniklé při katastrofách dopravních prostředků. Kromě letecké přepravy existují i další příbuzné obory, z nichž populární je pošta přepravována vzducholoděmi a další.
V našem státě významně k přepravě poštovních zásilek (kromě dalších svých úkolů) přispěly ČSA (dříve Československé státní aerolinie, později Československé aerolinie a nyní České aerolinie).
Koncem letošního října oslavily 90 let svého trvání. Československé státní aerolinie byly oficiálně založeny 6. října 1923 tehdejším Ministerstvem veřejných prací. Hlavním úkolem byla přeprava osob, zboží, ale i pošty. Pravidelný provoz tato nově zřízená společnost zahájila na lince Praha – Bratislava dne 29. října 1923. Letecký stroj Aero-14 (Brandenburg) pilotovaný Karlem Brabencem měl na palubě i poštu. K výročí byla otevřena i výstava v odletové hale terminálu 2 Letiště Václava Havla. Návštěvník může vidět více jak 200 archivních i soudobých fotografií. Autorem expozice je Herbert Slavík. K výročí bylo napsáno několik zajímavých článků, z nichž uvádím jako referenci tyto:
-
www.csa.cz z 5.6.2013 (90. výročí založení Českých aerolinií připomíná výstava na letišti Václava Havla Praha),
-
www.pilotinfo.cz z 29.10.2013 (90 let od prvního letu ČSA od Lubora Obendraufa),
-
www.rozhlas.cz/archiv z 5.6.2013 (Československé státní aerolinie v éře první republiky 1923-1938, autor: Tomáš Bělohlávek). Výstava potrvá do konce roku 2013.
Jak jsem již zmínil, ČSA byly významným prvkem v československém a českém poštovnictví. Zasloužily se (společně s dalšími soukromými společnostmi v minulosti i nyní) o zrychlení přepravy a vytvoření
celé řady zajímavých celistvostí. Ve formě kroniky přibližuji zájemcům zajímavá fakta z historie přepravy poštovních zásilek leteckou poštou. Data jsem čerpal z různých zdrojů , nejvíce z vynikající knihy PhDr. Pavla Čtvrtníka „Cesta pošty dějinami silnicí, železnicí, letadlem“, vydalo Nakladatelství dopravy a spojů, vydání I., Praha 1977, náklad 2000 výtisků, stran 212, cena 30 Kč). Tato publikace se letecké dopravě věnuje velmi podrobně. Užitečné byly i časopisy Čs. pošta a věstníky ministerstva pošt a telegrafů z tehdejší doby, které zájemcům o hlubší znalosti vřele doporučuji. Užitečné byly i účelové výroční publikace vydávané k různým výročím ČSA. I studium dalších materiálů – jako firmy České aerolinie Cargo, která se specialuzuje na přepravu leteckých zásilek a pošty na linkách Českých aerolinií – https://www.cscargo.cz/sluzby/letecka-a-namorni-preprava, jistě osvětlí pravidla pro leteckou přepravu. Sloužit k tomuto účelu mohou i přepravní řády soukromých přepravců jakými jsou již dlouhá léta DHL, UPS a další.
Kronika letecké přepravy zásilek na území Československa/České republiky
1919 |
Na území státu se uskutečňují nepravidelné lety s poštovními zásilkami. |
13.7.1919 |
Realizován první úspěšný pokus přepravy poštovních zásilek pražskou firmou Aero na trase Praha – Chrudim a zpět (14.7.1919). Přepraveny byly balíky s novinami (tam), několik dopisů (zpět). |
1919-1920 |
Uskutečnily se pokusy o pravidelné dodávky pošty letecky (většinou vojenské lety). Jednou z frekventovaných tratí byla Praha – Bratislava – Lučenec – Užhorod. Byl zřízen dokonce specializovaný Letecký dopravní oddíl. Jako datum zahájení se uvádí 8.10.1919. Letadla dopravovala zejména listovní služební zásilky, obyčejné i doporučené, peníze, služební balíky atd. Přeprava měla svá daná pravidla. Jedním z hlavním cílů byla tehdejší Podkarpatská Rus, součást první republiky. Byla přepravována i soukromá korespondence (nesměla být označována poznámkou „letecká pošta“). |
X/1919 |
Československo stálo u zrodu významných dohod souvisejících s letectvím (IATA a Mezinárodní úmluva o letectví týkající se právní úpravy užívání vzdušného prostoru a provozu mezinárodní letecké přepravy). Tyto dokumenty položily základ rozvoje i československé letecké přepravy. |
5.3.1920 |
Uskutečnil se první poštovní let na lince Praha-Bratislava-Praha, který byl v režii britské společnosti Aircraft Transport and Travel a jejích pilotů. Vše pod záštitou Ministerstva pošt a telegrafů a Ředitelství pošt. Letadlo vylétlo z letiště ve Kbelích. Jednalo se o významný zlom v historii přepravy poštovních zásilek letadly. Od tohoto data doba této dopravě víceméně začala přát po rozsáhlých diskusích o účelnosti této přepravy. Zastánci letecké přepravy zdůrazňovali: „rychlost, spolehlivost, přesnost“. I přes výhody byly i další lety nepravidelné, i když časté. |
1920 |
Kromě vnitrostátního leteckého provozu se začaly uskutečňovat i lety mezinárodní. V říjnu 1920 poštu dopravil spoj Praha – Štrasburk – Paříž. Byl to jeden z prvních mezinárodních letů. I mezinárodní doprava měla svá striktní pravidla a vymezení druhů zásilek, které se mohly přepravovat. Zásilky musely být například zřetelně označeny označením tratě. Zásilky musely být opatřeny jménem odesilatele a jeho adresou. |
1.4.1921 |
Byl otevřen poštovní úřad Praha – Letiště. Byl spojen s úřadem Praha 1 – listovní výpravna (zde se soustřeďovaly zásilky letecké pošty). |
1923 |
Leteckou přepravu zajišťovaly soukromé společnosti „Ikarus“ a „Falco“ |
6.10.1923 |
Státní letecká společnost, později ČSA (Československá státní společnost) se ustavila v tento den. |
29.10.1923 |
ČSA uskutečnila první vnitrostátní let Praha – Bratislava, letadlo Aero SA 14 (Brandenburg) zvaný „velký branďák“ postavený v továrnách AERO. Pilotoval Karel Brabenec, na palubě bylo i 760 gramů pošty. Letadlo vyletělo z letiště ve Kbelích. Ve stejnou dobu vyletěl z bratislavského letiště Vajnory i letadlo stejného typu pilotované vojenským pilotem Cinibulkem. I zde bylo 1 kg pošty. Toto letadlo přistálo ve Kbelích. Pravidelná doprava cestujících a přeprava pošty byla tímto na území našeho státu zahájena. |
1923 |
Letadla nalétávala i evropské a mimoevropské země. Trasy byly velmi zajímavé (přes různé destinace) a byly využívány i další dopravní prostředky (vlaky, parníky atd.) |
1924 |
Linka prodloužena do Košic. |
1925 |
I soukromé společnosti uskutečnily své lety. Na trase Praha – Mariánské lázně to byla např. továrna na letadla AERO Praha. |
1926 |
Linka zahrnula Brno. |
1927 |
Zajištěno letecké spojení Československa s hlavními evropským centry (zajišťovaly též zahraniční letecké společnosti). Letecké spojení zajišťovaly i soukromé společnosti – Československá letecká společnost (ČLS), Škodovy závody atd. |
1928/1929 |
K přepravě letadly připuštěny i balíky (omezená hmotnost). |
1930 |
Světová poštovní úmluva dojednaná v Londýně vstupuje v platnost. Týkala se letecké přepravy listovních a balíkových zásilek. |
1931 |
Zahájena poštovní přeprava zásilek do států Severní a Jižní Ameriky, zprvu paroloděmi, poté letecky. |
1932 |
Zásilky začaly být dopravovány do států Asie, Dálného východu. |
1934 |
Z Prahy bylo zajišťováno minimálně 9 pravidelných letů, další z Bratislavy a Brna. |
1936 |
Německé vzducholodě zajišťovaly přepravu zásilek z Československa a do Československa. Proslulá byla zejména vzducholoď „Hindenburg“ |
5.4.1937 |
Otevřeno letiště v Praze – Ruzyni. |
1938 |
Leteckou přepravu osob a pošty zajišťovaly dvě společnosti ĆSA a ČLS. Praha měla letecké spojení se stem měst. |
III/1939 |
Přeprava poštovních zásilek z Československa přerušena. |
1945 |
Obnovena civilní letecká doprava včetně přepravy listovních zásilek. |
1.9.1945 |
Zahájena vnitrostátní letecká doprava na trati Praha – Bratislava – Tri Duby – Košice. |
1950 |
Poštu přepravují jednak pravidelné linky ČSA, jednak letadlová pošta. Letadlová pošta byla zřizována od padesátých let 20. století. V říjnu 1952 pošta dopravována na lince Plzeň – Praha – Brno a zpět. Lety se uskutečňovaly v noci. |
4.6.1956 |
Speciální letouny upravené jako mobilní pracoviště letadlové pošty začaly létat v Československu (letadlové kursy 2001 a 2002). Později přibyly i další kursy. |
1970-2013 |
Letecká přeprava doznala velkých změn a technologických vylepšení. Svůj rozvoj zažily kromě pravidelných linek (územních dopravců) i specializované soukromé firmy. Ve velkém dopravují poštovní zásilky i velké kurýrní firmy, která provozují vlastní letadla. Sběratelům se rozšířila nabídka sběratelských dokladů a celistvostí moderní doby. |